3-6 rok życia,  Do 3 roku życia,  Muzyczne zabawy,  Pomysły na zabawy,  Wszystkie wpisy

3 zabawy wspierające rozwój słuchu i muzykalności

Kolejny wpis w cyklu „Muzykuję z mamą”, w którym zachęcam do wplatania zabaw muzycznych w codzienne aktywności z dzieckiem. Pierwszy post dotyczył ćwiczeń wspierających rozwój intelektualny (znajdziecie go TUTAJ). Dziś zadbamy o ucho malucha. Stymulacja słuchowa odgrywa niezwykle ważną rolę w rozwoju mowy i nauki języka. Słuch ostrzega także przed niebezpieczeństwem. Wypełniając środowisko dziecka właściwą muzyką, dbamy o sprawny słuch dziecka. Jeśli chcemy, by w przyszłości nasza pociecha była muzykalna, jak najwcześniej wprowadźmy ją do świata dźwięków.

Dziś pokażę Wam trzy proste zabawy, które możecie przeprowadzić z dzieckiem w domu. Nie potrzeba żadnych specjalnych sprzętów ani dużo czasu. Jeśli chodzi o wiek dziecka – zabawy dedykowane są dzieciom od trzeciego roku życia, ale znajdziecie też wersję łatwiejszą i trudniejszą. Do dzieła!

Zabawa „Na cztery”

Cel – wyrabianie poczucia pulsu rytmicznego.

Usiądźcie z dzieckiem naprzeciwko siebie. Klaszczcie równo w ręce. Liczcie głośno: raz, dwa, trzy, cztery. W pewnym momencie zamiast „cztery” powiedz „już”. W tym momencie przestajecie klaskać, ale dalej liczycie do czterech. Wracacie do klaskania od kolejnego „raz”.

Utrudnienie – liczcie w myślach, nie na głos. Po haśle „już” następuje cisza, w głowie odliczacie do czterech. Na następne „raz” spróbujcie klasnąć razem, równo. Na początku może się nie udawać, ale z czasem na pewno dojdziecie do perfekcji.

Wersja dla maluszka – stańcie naprzeciwko siebie i złapcie się za ręce. Licz głośno: raz, dwa, trzy, cztery. Cztery razy podskakujecie, cztery stoicie w miejscu. I tak, aż dziecko się zmęczy 😉

Zabawa „Dyrygent”

Cel – rozróżnianie zmian dynamicznych.

Daj dziecku zwykłe pudełko lub bębenek. Ty będziesz dyrygentem. Dużymi ruchami rąk pokazuj dziecku, jeśli ma grać głośno i małymi, jeśli ma grać cicho. Następnie zamień się z maluchem rolami.

Utrudnienie – grajcie ciszej lub głośniej ten sam rytm.

Wersja dla maluszka – dziecko gra swobodnie na pudełku/bębenku. Gdy nakryjesz instrument chustką – nie gramy, jest cisza.

Zabawa „Niedźwiedzie i ptaszki”

Cel – rozróżnianie rejestru wysokiego i niskiego.

Poproś, by dziecko zaprezentowało Ci jak chodzi niedźwiedź i jak lata ptak. Wytłumacz dziecku, że kiedy będziesz powoli mówić niskim głosem „i-dzie niedź-wiedź” – dziecko „zamienia się w misia” i chodzi na czworakach. Gdy będziesz mówić w wysokim rejestrze „le-cą pta-ki” – maluch macha skrzydłami jak ptak i chodzi na palcach. Pamiętaj – dziecko porusza się tak długo, jak słyszy Twój głos.

Utrudnienie – zamiast mówić, możesz improwizować melodię w niskim i wysokim rejestrze. Dziecko będzie musiało skojarzyć wysokość dźwięków z konkretnym zwierzęciem.

Wersja dla maluszka – ćwiczenie wygląda tak samo, jak oryginał z tą różnicą, że razem z dzieckiem udajesz niedźwiedzia i ptaki.

___________

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *