3-6 rok życia,  Do 3 roku życia,  Muzyczne zabawy,  Pomysły na zabawy

Malujemy do muzyki

Dziś jedna z moich ulubionych zabaw muzycznych. Jest prosta w przeprowadzeniu, angażuje dziecko na długi czas, wyzwala kreatywność i umiejętność abstrakcyjnego myślenia. Można ją przeprowadzić w dużej grupie jak i z jednym dzieckiem. Zabawa idealna na długie, jesienne wieczory.

Na czym polega zabawa?

Dziecko dostaje cztery kartki. Na każdej z nich będzie rysowało ilustrację do konkretnego przykładu muzycznego. Chodzi o to, żeby słuchając muzyki, wyobrażało sobie historię przedstawiającą utwór. Bardzo ważne jest, by nie zdradzać dziecku tytułu kompozycji, szczególnie jeśli jest charakterystyczny (np. “Łabędź”). Dziecko ma samodzielnie wymyślić historię tylko na podstawie usłyszanej muzyki. Za pierwszym razem może jednak nie do końca wiedzieć jak ma się do tego zabrać. Wtedy możemy naprowadzać dziecko. Np.:

  • Szybkie tempo – pędzący lew, jadący samochód, kot goniący mysz, zabawa w berka.
  • Wolne tempo – idący żółw, łódź na spokojnym morzu, rodzinny spacer.
  • Dynamiczny charakter – bitwa na poduszki, szalony taniec, policjant goniący złodzieja.

Wyobraźnia dzieci potrafi zaskakiwać. Często bez żadnego naprowadzania potrafią wymyślać zaskakujące historie. Przy okazji takiej zabawy możemy dowiedzieć się o naszym dziecku czegoś nowego: co ostatnio przeżywa, co ważnego się wydarzyło, czy jego skojarzenia są pozytywne, czy negatywne. Malując do muzyki dzieci najczęściej czerpią z życia lub z historii, które oglądały bądź czytały.

Dla jakiego wieku?

Całościowo przeprowadzimy zabawę z pięciolatkiem, ale przy pomocy rodzica możemy próbować również z młodszym dzieckiem. Wtedy naprowadzamy na konkretne skojarzenia np. szybka muzyka – pies, smutna muzyka – płaczący chłopiec itp. Wystarczy fakt, że maluch zacznie aktywnie słuchać, a to już jest dobry początek.

Co jest potrzebne?

Wystarczą nam cztery kartki papieru, kredki i cztery wybrane utwory muzyczne. Najlepiej z repertuaru muzyki poważnej. Stwarza to okazję do aktywnego słuchania trudniejszej literatury. Do tej zabawy wybrałam skontrastowane przykłady muzyczne:

Modest Musorgski – z cyklu Obrazki z Wystawy – “Taniec kurcząt w skorupkach”

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

Camille Saint-Saens – z cyklu Karnawał Zwierząt – “Łabędź”

Mikołaj Rimski-Korsakow – “Lot trzmiela”

Camille Saint-Saens – z cyklu Karnawał Zwierząt – “Słoń”

Przykłady rysunków

Dzięki uprzejmości znajomej sześciolatki mogę Wam zaprezentować przykłady ilustracji do każdego utworu.

“Taniec kurcząt w skorupkach”

“Ludzie, którzy wchodzą i schodzą”

“Łabędź”

“Tańcząca baletnica”

“Lot trzmiela”

“Pies, który goni kota”

“Słoń”

“Łódka na wodzie”

____________

Pamiętajcie, nie ma złych pomysłów. Każdy w jakiś sposób pokaże to, co dziecko ma w głowie, a to dla rodzica może być bardzo pouczające. Jak Wam się podoba propozycja takiej zabawy?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *