Czy słuchanie muzyki ma wpływ na rozwój mowy?


Kołyszesz dziecko w rytm muzyki i zastanawiasz się jak to doświadczenie wpływa na jego rozwijający się mózg? Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Washington’s Institute for Learning & Brain Sciences (I-LABS) pokazują, że dzięki zabawie przy muzyce mózg niemowlęcia uwrażliwia się na dźwięki mowy (fonemy).[1]

Co muzyka ma wspólnego z rozwojem mowy?

Język ma silne wzorce w muzyce. Mózg rozróżnia brzmienie jednego dźwięku mowy od drugiego i w ten sposób jesteśmy w stanie zrozumieć o jakie słowo chodzi. To właśnie zdolność do rozpoznawania różnic w dźwiękach mowy pomaga dzieciom w nauce mowy. Badania przeprowadzone przez I-LABS jako pierwsze udowodniły, że doświadczenie słyszenia wzorców w muzyce przez niemowlęta może poprawić ich zdolność wykrywania wzorców w mowie. Oznacza to, że wczesne, angażujące doświadczenia muzyczne mogą mieć bardziej globalny wpływ na umiejętności poznawcze. “Dźwięki, doznania i wrażenia doświadczane przez niemowlęta stale się zmieniają” – powiedziała współautorka badań, Patricia Kuhl – “Zadaniem dziecka jest rozpoznawanie wzorców aktywności i przewidywanie tego, co będzie się działo dalej. Jest to ważna umiejętność poznawcza, a jej rozwój na wczesnym etapie może mieć długotrwały wpływ na naukę”

Jak wyglądał eksperyment?

Badacze I-LABS zaprojektowali eksperyment, w którym sprawdzali czy słuchanie muzyki o określonych wzorcach pomoże niemowlętom w nauce mowy. Naukowcy wygenerowali wzorzec składający się z serii dźwięków mowy, a następnie utworzyli oni podobny wzorzec składający się z dźwięków muzycznych. W ciągu miesiąca 39 niemowląt wraz z rodzicami uczestniczyło w 15-minutowych sesjach zabaw. Dzieciom przydzielonym do grupy muzycznej podczas zabawy odtwarzano utwory o określonych cechach. Niemowlęta z grupy kontrolnej uczestniczyły w sesjach zabaw bez słuchania muzyki. Wszystkim dzieciom proponowano zabawy ruchowe z wykorzystaniem klocków, piłek i innych zabawek.

Po upłynięciu miesiąca takich zabaw (z muzyką lub bez) naukowcy za pomocą magnetoencefalograii (MEG) sprawdzali aktywność mózgu niemowląt podczas słuchania przez nie serii dźwięków mowy. Brzmienie dźwięków mowy od czasu było zmieniane. Badacze skupili swoje analizy na dwóch regionach mózgu: korze słuchowej i korze przedczołowej, które są najważniejsze dla umiejętności poznawczych. U dzieci, które przez miesiąc bawiły się przy muzyce, reakcja mózgu była silniejsza na zmiany w brzmieniu dźwięków mowy, niż u dzieci w grupie kontrolnej. Sugeruje to, że udział w sesjach zabaw z muzyką poprawił zdolność niemowląt do wykrywania wzorców w dźwiękach mowy.

To kolejny dowód na to, że słuchanie muzyki przez niemowlęta ma wpływ na ich rozwój

Jeszcze lepiej ujęła to w słowa Patricia Kuhl: “Te badania przypominają nam, że efekty muzykowania wykraczają poza samą muzykę. Doświadczenie muzyczne ma potencjał, aby wzmocnić szersze umiejętności poznawcze, które zwiększają zdolność dzieci do wykrywania i szybkiego reagowania na różnorodne wzorce.”

Na podstawie artykułu: https://www.washington.edu/news/2016/04/25/music-improves-baby-brain-responses-to-music-and-speech/

____________

Przeczytaj także:

KLIKNIJ W OBRAZEK, BY PRZEJŚĆ DO WPISU


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *