3-6 rok życia,  Dla dziecka,  Do 3 roku życia,  Muzyczne zabawy,  Pomysły na zabawy,  Wszystkie wpisy

3 zabawy muzyczne wspierające rozwój intelektualny dziecka

Zabawy muzyczne mogą wpływać nie tylko na rozwój słuchu i muzykalności. Można je przemyśleć tak, by dodatkowo mogły wspierać także rozwój fizyczny czy intelektualny. Dzisiaj mam dla Was trzy propozycje zabaw, które będą dla dziecka wsparciem w procesie nauki koncentracji i zapamiętywania.

Jakie korzyści dziecko wyniesie z takich zabaw? 

Pierwsze sześć lat życia to czas, kiedy mózg najszybciej i bez wysiłku wchłania informacje. Przy okazji postu “Zaśpiewaj mi mamo, zaśpiewaj mi tato…” pisałam trochę o tworzących się w młodym wieku połączeniach neuronowych. Zadzieje się to również w trakcie ćwiczeń muzyczno-ruchowych. Dla malucha są to przyjemne zabawy, podczas których nie tylko niwelujemy nadmiar buzującej w dziecku energii, ale także rozwijamy jego sprawność intelektualną: koncentrację, pamięć oraz umiejętność szybkiego kojarzenia.  Nawet kilka minut takich zabaw w ciągu dnia wspomoże rozwój naszego malucha.  

Dla jakiej grupy wiekowej przeznaczone są ćwiczenia? 

Z zasady proponuję wprowadzać takie zabawy powyżej trzeciego roku życia. Dzieci są jednak różne. Dwulatek może świetnie poradzić sobie z daną zabawą, z kolei czterolatek może uważać niektóre ćwiczenia za zbyt proste. Wszystko zależy od tego jaki “egzemplarz” mamy w domu. Stąd, pod każdym ćwiczeniem zamieszczam wskazówki jak utrudnić zadanie lub w jaki sposób przeprowadzić zabawę z młodszym dzieckiem. I nic na siłę – jeśli maluch nie chce się bawić, odpuść i spróbuj innego dnia. Zabawy muzyczne mają być przyjemnością. Jeśli chodzi zaś o niemowlęta to nie martwcie się – już niedługo post z zabawami muzycznymi tylko dla nich. 

Poniżej propozycje zabaw wspierających rozwój intelektualny. 👇 

Zabawa “Źródło dźwięku” 

Cel – rozwój koncentracji. 

Co jest potrzebne? – dwa instrumenty o różnym brzmieniu, z którymi dziecko jest zaznajomione (np. trójkąt i tamburyn) / w wersji domowej – np. klucze i zakręcony słoik z monetami. 

Usiądź z dzieckiem na podłodze. Pokaż mu dwa instrumenty. Wytłumacz, że za chwilę zamknie oczy, a Ty będziesz chodzić wokół niego i grać na instrumentach. Poproś dziecko, by wybrało jeden z instrumentów (powiedzmy, że wybrało tamburyn). Powiedz: “Odwróć głowę tam, gdzie usłyszysz tamburyn”. Teraz dziecko zasłania oczy (lub zasłania je ktoś inny, siedzący za maluchem). Bawcie się tak przez kilka minut. Gdy widzisz, że dziecko się dekoncentruje, zmień instrument lub zakończ zabawę. 

Utrudnienie – wprowadź jeszcze jeden instrument. 

Wersja dla maluszka – przeprowadź zabawę bez zamykania oczu i wybierania instrumentu. Chodź wokół dziecka grając na instrumencie, a maluch niech podąża za Tobą wzrokiem. 

Zabawa “Poukładane instrumenty” 

Cel – rozwój umiejętności zapamiętywania. 

Co jest potrzebne? – trzy różne instrumenty, trzy obrazki przedstawiające instrumenty / w wersji domowej np. klucze, garnek i łyżka, zakręcona butelka z ryżem (oczywiście nieugotowanym 😉) oraz ilustracje przedstawiające te przedmioty. Obrazki można wydrukować lub dać do narysowania dziecku (jako wstęp do zabawy). 

Usiądź z dzieckiem na podłodze. Pokaż mu wszystkie instrumenty i razem posłuchajcie jaki wydają dźwięk. Upewnij się, że dziecko rozpoznaje każdy instrument na ilustracjach. Następnie kolejno graj na instrumentach tak, by ich nie widziało. Gdy skończysz, dziecko będzie miało za zadanie ułożyć obrazki w prawidłowej kolejności.  

Utrudnienie – możecie pominąć zabawę z obrazkami. Wtedy dziecko nazywa instrumenty, na których grałaś. 

Wersja dla maluszka – pokaż dziecku dwie ilustracje instrumentów. Zagraj za plecami na jednym z nich, a maluch niech wskaże palcem, który to był instrument. Jeśli jest to dla dziecka zbyt trudne, pobawcie się w dopasowywanie instrumentu do ilustracji. Następnie zagrajcie na każdym z nich, aby maluch skojarzył obraz z odpowiednim odgłosem.  

Zabawa “Piosenka stop” 

Cel – rozwój koncentracji i uwagi. 

Co jest potrzebne? – sprzęt, na którym odtworzysz dziecku znaną mu piosenkę (można pominąć i śpiewać piosenkę samodzielnie).

Wybierz krótką piosenkę np. “Wlazł kotek na płotek”. Zadaniem dziecka jest przykucnięcie w momencie, gdy usłyszy konkretne słowo np. “kotek” lub “płotek”. 

Utrudnienie – w wersji trudniejszej mogą to być dwa słowa i dwa różne ruchy, np. “kotek” – kucnięcie, “piosenka” – podnoszę ręce do góry. 

Wersja dla maluszka – wytłumacz dziecku na czym będzie polegała zabawa, ale nie oczekuj, że samodzielnie wykona polecenie. Zamiast tego wykonuj ruch w odpowiednim miejscu i zachęć dziecko, by powtarzało za Tobą. Za jakiś czas skojarzy na czym polega to ćwiczenie. 

____________

Zobacz także zabawy wspierające rozwój słuchu i muzykalności

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *