Czy dzieci, które były umuzykalniane szybciej uczą się języka obcego?


Mówienie w języku innym, niż ojczysty to już właściwie “must have”. Wystarczy otworzyć wujka Google’a, by przekonać się, że rodzice bardzo często poszukują skutecznego sposobu nauki dla swojego dziecka. Tymczasem okazuje się, że wystarczy zadbać o to, by w pierwszych latach życia dziecko przeszło muzyczny trening. Potwierdzono, że umuzykalnienie wpływa na zwiększenie zdolności językowych, w tym sprawniejszej nauki języka obcego…

Na szczęście, aby uzyskać pożądany efekt, nie ma potrzeby naśladowania słynnej “tygrysiej matki” Amy Chua (znanej z książki “Bojowa pieśń tygrysicy”), która zmuszała swoje dzieci do gry na instrumentach przez kilka godzin dziennie, często wywołując u nich napady złości. Jak wynika z badań, wystarczy jedna godzina tygodniowo (w sumie) poświęcona na umuzykalnienie, aby w pełni wykorzystać możliwości mózgu – w tym wszechstronny rozwój umiejętności językowych oraz znaczny wzrost IQ.

W Finlandii wykorzystuje się tę wiedzę od dawna…

Przeciętny Finlanczyk posługuje się minimum trzema różnymi językami (bardzo często pięcioma). Poprzez śpiewanie piosenek i grę na instrumentach, fińskie dzieci od najmłodszych lat uczone są podstawowych umiejętności muzycznych. Zaczynają uczyć się muzyki przed siódmym rokiem życia, a w konsekwencji rozwijają większe umiejętności przyswajania słownictwa oraz mają lepsze wyczucie gramatyki. Są również bardziej wyczulone na melodię zdania oraz prawidłowy akcent. Stwierdzono również, że dorośli, którzy odbyli trening muzyczny w dzieciństwie, uczą się języków obcych szybciej i skuteczniej niż dorośli, którzy nie byli poddani umuzykalnieniu w pierwszych latach życia.

Wszystko zaczęło się od muzyki

Ludzie po raz pierwszy zaczęli tworzyć muzykę 500.000 lat temu, a mowę i język opracowano dopiero 200.000 lat temu. Dowody ewolucji, w interpretacji czołowych naukowców, takich jak Robin Dunbar z Uniwersytetu Oksfordzkiego wskazują, że mowa jako forma komunikacji rozwinęła się z naszego pierwotnego rozwoju i wykorzystania muzyki. Wyjaśnia to, dlaczego odbiór muzyki i językowe sieci neuronowe znacznie się pokrywają, a dzieci uczące się muzyki stają się lepsze w nauce gramatyki, słownictwa i wymowy dowolnego języka.

Co to znaczy trening muzyczny?

Teraz będzie więcej konkretów. Wspomniałam o tym, że wystarczy jedna godzina tygodniowo (w sumie) poświęcona na umuzykalnienie, aby w pełni wykorzystać możliwości mózgu. I nie chodzi tu o lekcje gry na pianinie czy dodatkową rytmikę (chociaż w odpowiednim wieku dziecka, warto pomyśleć o takich zajęciach). Na umuzykalnienie składa się wiele różnych aktywności, m.in:

  • śpiewanie piosenek (z tekstem i melodią, które dostosowane są do możliwości dziecka)
  • słuchanie piosenek w różnych językach
  • słuchanie różnorodnej muzyki (rocka, popu, muzyki poważnej, muzyki świata, filmowej…)
  • muzyczne zabawy (pomysły na zabawy znajdziesz w kategorii “Muzyczne zabawy” oraz na moim Instagramie
  • gra na instrumentach perkusyjnych od najmłodszych lat (bębenek, marakasy, tamburyn, kołatki, trójkąt itp.)
  • zabawy stymulujące słuch (puszki szmerowe, memo dźwiękowe), możesz też wykorzystać moje AUDIOZABAWY

Na podstawie arytkułu: https://www.theguardian.com/education/2014/feb/27/musicians-better-language-learners


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *